Gedronken/Niels van Laatum

Druiventest

wijn1
Deze week ontstond er bij mij thuis een spontane druiventest. Een onverwachte bezoeker – mijn naamgenoot die nu in Houston woont – stond ineens voor de deur. Mét twee flessen rode wijn. Ik legde net de laatste hand aan een tortilla-maaltijd. Timing is everything.

“Deze is voor nu”, sprak hij terwijl hij een van de flessen Penfolds naar voren duwde, “en deze drink je maar een andere keer op.” Afijn, drie flessen wijn later ging hij pas naar huis. (We waren in totaal met zijn vieren, hoor.)
Het is gewoonte om bij gelegenheden een bepaald type wijn in voldoende hoeveelheid in te slaan en deze uitbundig te schenken. Zo is iedereen gegarandeerd van een eenduidige, risicoloze kwaliteit wijn. Da’s niet alleen saai, je komt er ook moeilijk achter wat je nou lekker vind. Je hebt immers niets om het mee te vergelijken. Een eerste goede test om daar achter te komen is te onderzoeken welke druivensoort je lekker vind.
Zo trapten wij af met een Merlot uit 2006 van het Australische wijnhuis Penfolds. Top, goed onthouden. Om deze vervolgens op te volgen met een Cabernet Sauvignon uit 2005. Wauw, dat was andere koek. En dat bedoelde ik niet in positieve zin. Cabernet kan ook lekker zijn, maar zo vergeleken met Merlot zakte hij behoorlijk door het ijs. Ondertussen lieten we ons de tortilla’s goed smaken.
wijn2
“Weet je wat ik ook een prettige druif vind?”, vertelde Niels1 (hij is ouder dus vandaar de hogere ranking) enige tijd later. “De Malbec.” Laat ik die nou net hebben staan! Hop, opengemaakt en geproefd. Eentje van Bodega Norton uit Argentinië. Schaarde zich tussen Merlot en Cabernet in, wat mij betreft.

Kijk, zo heb je én een leuke avond en je steekt er nog wat van op ook.

2 thoughts on “Druiventest

Geef een reactie

