Gedronken/Niels van Laatum

Shiraz van de Lidl

lidl
Duitse laagsegmentsupermarkten als Aldi en Lidl verkopen ook wijn. De oorsprong leidt soms tot ophef. Ik herinner me een aflevering van het briljante tv-programma Keuringsdienst van Waarde (RVU). De Australische Shiraz van de Lidl kon ook wel wat onderzoek gebruiken, vond ik.
Het merkwaardige is namelijk dat de Shiraz 2006 met blauwzilver etiket, waarop de kaart van Australië en een koala-beer prijkt, niet adverteert met de naam van de maker van deze wijn. Het blijft bij het algemene ‘Wine of Australia, South Eastern Australia.’ Waarom niet?
Achterop, bij de kleine lettertjes staat slechts: Bottled by HG Brown, Reynella, Australia. Een snelle Google-zoektocht leert ons dat Reynella de plaats is waar het veel bekendere wijnhuis Hardy is gevestigd. En wat blijkt: Reynell is onderdeel van de Hardy Wine Company (HWC). HWC is op haar beurt onderdeel van het grotere Constellations Wines, en dat is weer onderdeel van het enorme Constellations. Het blijkt de grootste wijnproducent, wat volume betreft, ter wereld te zijn en haar dranken in liefst 150 landen te marketen. Wow.
Hardy’s maakt wijnen die voor 5 à 6 euro verkocht worden in winkels als AH. De fles Shiraz bij de Lidl kost nog geen 4 euro. Zoals zo vaak is het allemaal een kwestie van marketing, niet alleen van kwaliteit. Hardy is een wat hoger gesegmenteerd merk, dat geen associaties wenst met de Lidl. En toch is deze wijn best goed te noemen: fruitig, kruidig en soepel ondanks een alcoholpercentage van 14%.

Advertenties

2 thoughts on “Shiraz van de Lidl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s