Gedronken/Niels van Laatum

Een mooie wijn…

Trapiche Malbec Single Vineyard
…maar hoe liggen de verhoudingen? Voorbeeld: een wijn van 5 euro bij de supermarkt kan prima zijn, goed zelfs. Ik zou bijna zeggen; lekker (maar dat mag natuurlijk niet, als aspirant-wijntijger). En een fles die 5 maal zo duur is, is die dan 5 keer lekkerder?

Ik had laatst ‘hoog’ bezoek en dacht, die ga ik eens fêteren op een mooie fles rode wijn. Want beter aandachtig genieten van één keer iets bijzonders, dan ongeïnteresseerd veel van iets matigs nuttigen. Toch? Of, zoals Oscar Wilde terecht opmerkte: “Het leven is te kort om slechte wijn te drinken.”
Na enig vooronderzoek kwam ik thuis met een robuuste Argentijn: Trapiche Malbec Viña Felipe Villafañe 2003. Een zogenaamde ‘single vineyard’. Oftewel, alle druiven (Malbec) komen van slechts een wijngaard en zijn van de hand van een wijnmaker geboren in 1901 (als hij nu nog leeft). En zo heeft Trapiche er in deze reeks nog twee. Zelfde merk, zelfde druif, andere maker.

Enigszins gehaast en het advies negerend om de fles eerst een uurtje open te zetten – of te decanteren – schonk ik hem in. De wijn hing paars als rijpe bramen in het glas, de neus was rijk en de smaak prachtig. Complex, geraffineerd en meer van dat gelul. Maar toch, er had meer ingezeten. Misschien had ik toch beter moeten luisteren naar de wijnverkoper, of de fles nog een jaar of wat moeten bewaren (want dat kan bij dit soort wijnen). En hij was te koud, ook dat nog. Hoe dan ook, typisch zo’n wijn die een tweede kans verdient.

De loodzware flessen zijn los te koop, maar ook per drie varianten in een fraaie houten kist met glasplaat en bijbehorend boekje. Ik geef niet snel om materiële zaken, maar ben nu toch een beetje hebberig geworden. Zal ik?
Alleen de prijs weerhoudt me er nog even van: Trapiche Malbec Single Vineyard is te koop bij Gall & Gallin Leiden, Doezastraat. Prijs per fles 28,- euro, de kist van drie kost 80,- euro.

trapiche malbec

One thought on “Een mooie wijn…

Geef een reactie

