Gedronken/Niels van Laatum

Rondje Argentinië


Argentinië is een van de wijnproducerende landen van de ‘nieuwe wereld’. 80% van de wijn komt uit de Mendozavallei, ongeveer 1200 wijnproducenten maken daar veelal gebruik van de Malbec-druif. Eén ervan is sowieso één hele mooie. Ik wilde er wel eens wat meer van weten en proefde nog eens drie verschillende.

Eén wijnhuis kende ik al; Argento. Maar dat was een Shiraz uit 2006. De Malbec echter stamt uit 2007 en dat is opmerkelijk te noemen. Okee, de seizoenen op het zuidelijk halfrond lopen anders dan bij ons, maar hoe ze het voor elkaar krijgen om in zo’n korte tijd zo’n fraaie wijn bij elkaar te krijgen is mij een raadsel. Neem een slok en je hebt een mond vol smaak; stevige houttonen, ik denk aan kerst en wild. Niettemin soepel en – raar – het vermoeden van Shiraz. Prima wijn.

Dan de Alamos Malbec 2006. Een vlakke neus en een ongenuanceerde smaak, ik denk dat dat het juiste woord is. Hij mist complexiteit. Maar dat kan een persoonlijke voorkeur zijn. Vader T., die met plezier aan de proeverij deelneemt, vindt het juist een wijn met karakter.

Ten slotte: Puma Argentino Malbec 2005. Mooie fles, fraai etiket. De eerste winst is al binnen. Een wijn waar dan weer wel wat aan te ontdekken valt; ruikt goed, smaakt goed. Ik proef hout, kruiden, veel fruit. Een echte allemansvriend.

Feit blijft, smaak is persoonlijk. Wat je leest is wat ík er van vind, niet meer en niet minder. Alle bovenstaande wijn zijn verkrijgbaar bij Gall & Gall.

Geef een reactie

