Eten & Drinken/wijn

Wijn in het ziekenhuis

Ziekenhuizen zijn er voor zieken, om ze – als het even kan – weer beter huiswaarts te laten gaan. Simpel gezegd. Toch getuigt het voedingsaanbod ter plaatse niet van een ver doorgevoerd gezondheidsbeleid. Laat staan dat je er wijn krijgen kunt. Een glas rode wijn lijkt me namelijk best goed om de ruimschoots verkrijgbare vette hap enigszins te compenseren. Of om het ziekenhuiseten überhaupt weg te krijgen… Onlangs verbleef ik af en aan een week lang in het ziekenhuis.

Oudste zoon Yannick (9) was met een blindedarmontsteking opgenomen en moest zeker vijf dagen blijven. Sneu. Als ouder maak je kennis met de microcosmos die het ziekenhuis, in ons geval het LUMC, is. Een wereld in het klein met een ‘restaurant’, een boekenwinkel, een bloemist, een Bodyshop, een kapper zelfs. Een plaats waar iedereen alles doet wat ie altijd doet maar dan binnen de muren van het complexe complex. Waar mensen worden geboren en mensen doodgaan. Maar bovenal een plek waar mensen beter, weer gezond, moeten worden. Dat is het hele idee van een ziekenhuis, lijkt me. Toch zie je dat aan het voedselaanbod niet terug. Je kunt er – behalve het dagelijks wisselende menu – een ruim aanbod aan fastfood krijgen: patat, frikadel, kroket, etc. Het LUMC doet ook wel aan gezond met een saladebar en allerlei yoghurts en sapjes, maar om me heen kijkend kiezen de meeste bezoekers voor het vette alternatief. Gelukkig ligt Leiden CS direct om de hoek en is het aanbod daar een stuk afwisselender en smakelijker.

En de patiënten, die hebben het al niet makkelijk; maar het eten dat ze krijgen voorgeschoteld maakt het er niet beter op. Goed, ze hebben een keuze. Maar het is gewoon allemaal niet best. Taaie pasta, sufgekookte groente, droge stukken vlees. Geen kwaad woord over de verplegers of artsen, overigens. Zorgzame en kundige mensen waar ik veel waardering voor heb. Echt, je weet en voelt dat je in goede handen bent. Het is echter dé basisvoorwaarde van een ziekenhuis, niemand zal minder verwachten in een westers land. Met goed, gezond en verantwoord eten kun je punten scoren. Ik zeg niet dat het makkelijk is, ik snap dat je concessies moet doen wanneer je rond hetzelfde tijdstip een flink dorp van eten moet voorzien. Maar heeft een ziekenhuis ook niet een voorbeeldfunctie op dit gebied? Het zou toch ook mooi zijn als je er wat van opsteekt. Veel volksziekten zijn voedselgerelateerd tegenwoordig: obesitas, hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker wellicht. Lijkt mij heel wat waard om ook te kunnen voorkomen behalve alleen maar te genezen, als ziekenhuis. Ik geloof daarnaast in het woord van Hamersma. Dus daar past een dagelijks glas rode wijn ook bij. Misschien denk ik voor mijn beurt, of onrealistisch. Want een wijntje nuttigen op de zaal of in het hospitaalrestaurant, daar zal geen ziekenhuis zich aan willen branden. Maar het had mijn tijd als bezoeker in ieder geval een iétsje aangenamer gemaakt.

P.S.: In de VS – waar anders – schijnt het wel te kunnen. Maar alleen als de doc het goed vindt en je moet het zelf meenemen (BYO). Op naar Parkview Ortho Hospital in Fort Wayne!

Geef een reactie

