Communicatie/Eten & Drinken/Gelezen/Lifestyle/wijn

Voer voor drinkers

En complimenten voor de cover!

Ik ga op vakantie en neem mee… Weg van wijn door Onno Kleyn. En dat rijmt. Nee, maar serieus. Weg van wijn is een vermakelijke bundel vineuze reisverslagen gelardeerd met een jaloersmakende hoeveelheid geschiedenis en achtergrondinformatie, afgetopt met praktische proef- en koopinformatie. Hij doet vooral Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal aan. Op zijn Kleyns, dus geen tekort aan wijdlopige, poëtisch getinte frasen over ‘een rijk geciprest landschap, eeuwig groene steeneiken tussen de paarse lavendel, stromen prestigegeld en wijnen vol van raffinement en elegantie’. Misschien een kwestie van smaak, maar hij verliest zich hier af en toe in dit soort soms archaïsche bewoordingen. Wat mij betreft is Kleyn op zijn best als hij de feitelijke diepte in gaat. Wanneer er wat te leren valt over de geschiedenis, de druivenrassen, de mannen en vrouwen die lang geleden de loop der dingen bepaalden. En daar staat er gelukkig genoeg van in. Want dan pakt hij me, dan loodst hij me feilloos naar de volgende fles onweerstaanbare wijn. Want een pageturner is het zeker, dit boek. Knappe jongen die hem weglegt. Maar ik probeer het wel. Wie weet lukt het me een stuk boek over te houden voor mijn eigen vakantie.

Weg van wijn, Onno Kleyn (ISBN: 978 90 468 0961 7 | Nieuw Amsterdam)

Geef een reactie

