Bestemming/evenement/Importeur/wijn

Waar logistiek en emotie samenkomen

Wijn is emotie: smaak, romantiek, sfeer. Soms walging en afgrijzen. De sensatie die je overkomt bij het drinken en niet te vergeten het bloed, zweet en tranen van de wijnmaker. Het is hoe dan ook een product waar gevoel achter zit. Aan de andere kant is er de koele, industriële, cijfermatige wereld van import, transport, opslag en doorverkoop. Want er moet wel geld verdiend worden. Zo bleek op 8 juni maar weer bij een bezoek aan Delta Wines in Waddinxveen, waar Wijnstudio een masterclass Bourgogne organiseerde in samenwerking met Pallas Wines. En die begon uiteraard niet zonder een rondleiding langs de grootste wijnopslagplaats van Nederland.

Onder Delta Wines vallen DGS, Coenecoop en Pallas Wines. De laatste neemt het duurste segment voor zijn rekening en levert vooral aan wijnspecialisten en collega-importeurs. Pallets met wijn staan er zes hoog opgesteld, rijen zo diep het pand in dat je het eind nauwelijks kunt zien. 50 miljoen flessen per jaar, of was het liter? De wijnwereld verklaarde hen in ieder geval voor gek met zo’n megalomaan bedrijfspand. Onterecht bleek, enkele jaren geleden heeft Delta zelfs moeten uitbreiden om de groeiende hoeveelheden te kunnen bolwerken. Het gebouw ademt slimme logisitiek, effectiviteit en praktisch nut. Indrukwekkend, maar ik hield mijn hart vast voor de masterclass annex wijnproeverij die erop volgde.

Sprong van vreugde
Joep Speet is commercieel manager van Pallas en hij onderstreepte dat een bedrijf als Delta (en dus ook Pallas) slechts levensvatbaar kan zijn door ‘mean and lean’ te opereren. Ik vond Joep ook wel een beetje lean and mean, zo op het eerste oog. Gelukkig zijn eerste indrukken zelden de juiste: Joep bleek een gepassioneerde gastdocent en een goed onderlegde Bourgogne-promoter. Ik betrapte hem erop zelfs een sprong van vreugde te maken wanneer een van de toehoorders goed inschatte waarom boer die-en-die uit gebied zus-en-zo nou juist precies dat ene deed bij het wijnmaken, en een ander niet. Heerlijk. Enige kennis was wel vereist om de berg aan informatie te verstouwen maar dat zat wel goed. En zo niet, dan hadden we ook een heerlijke avond gehad. Imposant bedrijf, enthousiaste gastheer en met wijnen van hardwerkende familiebedrijven die weten wat terroir is. Want speciaal die wil Pallas graag verkopen. Geslaagde Sessie. Ter afsluiting nog enkele van Joep’s meest opmerkelijke uitspraken:

  • Joep Speet (Pallas) en Jeroen Bronkhorst (Wijnstudio)

    ‘In Bourgogne maken ze de beste én de slechtste rode wijnen’

  • ‘Het is Chalon sur Sóóne, niet Sá-one’
  • ‘Hmm. Deze is er nog niet helemaal, de mineraliteit zit vast aan de zuren’
  • ‘Fruit in de wijn? Daar hebben de boeren in Bourgogne het helemaal niet over. En eigenlijk interesseert mij dat ook niet. Het gaat meer over mineraliteit en terroir’
  • ‘Bourgogne is het summum van lekker’

www.pallaswines.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s