evenement/wijn

De verfrissendste dag van het jaar*

D&B Rosé 2011 (wijn van Sauter Wijnen)

Meestal hou ik wijn en werk gescheiden. Verstandig, want zoals het Franse spreekwoord zegt: ‘Als wijn in de weg zit van werk, moet je stoppen met werken’. Dat wilde ik nog maar even niet doen.
Deze keer kwamen werk en hobby wel heel dicht bij elkaar: het Muidens eventbureau Dechesne & Boertje organiseerde hun zoveelste editie van D&B Rosé. Een eigen evenement met klanten en relaties. Eerst zes inspirerende sprekers, toen zes verfrissende rosé’s. En dat kwam goed uit want 28 juni kan volgens mij nu al de boeken in als de warmste dag van het jaar. Buiten de sauna om heb ik niet eerder zoveel spontaan zwetende mensen om me heen gezien.
Sauter Wijnen (Bussum/Maastricht) verzorgde de rosé’s. Een mooie serie van subtiel uit de Minervois tot één met een bite uit Spanje (zie wijndagboek). De laatste, als enige houtgelagerd, rook naar de zeilboot waarmee ik jaren geleden – toeval bestaat – in Muiden aanmeerde. Ook was er een rosé van cabernet franc, uit Zuid-Afrika. Een bijzonderheid an sich, behalve dat de wijn niets van de kenmerken van die druif in zich had. Jammer. Eentje rook zelfs naar zuivel!
Maar het ging erom wie de prijs ‘D&B Rosé 2011’ mocht dragen. Ik durf te voorspellen dat dat L’irrrésistible! van Domaine de la Croix, Côtes de Provence Cru Classé, is geworden. Hoe dan ook, een frisdroge rosé zoals ik hem graag heb. Kruidig, uitbundige geuren, ingetogen fruit zonder dat zompige zoetje. Lekker om iets bij te eten ook (zoals de aardbeien van Willem & Drees!).
Met de winnende fles onder de arm slenterde ik terug naar de auto, langs de terrasjes aan de sluis van Muiden. Toen ik zo rond half acht ’s avonds instapte wees de buitenthermometer nog 32 graden aan. Onderweg gebeurde er een wonder: binnen tien minuten zakte de temperatuur met bijna twintig graden. Ik denderde met 120 per uur het noodweer in. Bedoelden ze dat soms met: D&B Rosé, altijd verfrissend?

*Eigenlijk: Meest verfrissende dag. Maar ik vind verfrissendst – uhm – wel verfrissend.

Geef een reactie

