Bestemming/Gedronken/wijn

Drink local – support the community

Zonnewering van druivenbladeren in Eymet, ZW-Frankrijk

Als je dan toch in Frankrijk bent, is het vooral leuk de lokale wijnen te ontdekken. Vind ik. Zo deed ik dat ook in Zuid-West Frankrijk, om precies te zijn in het département Lot-et-Garonne. Rondom deze streek vind je een enorme verscheidenheid aan wijntypen. Van zoet wit tot zwaar zwart, van bekende namen als Monbazillac tot het nader te ontdekken Thézac-Pérricard (lees er hier meer over). Vanavond zette ik mijn tanden in de rode 2009 van Domaine le Lancement uit dat wijnstreekje. Verdomd goeie wijn. Geconcentreerd, warme kersen, diepte, rond, soepel. Fijne blend van merlot en malbec. (Medaille d’Argent Paris 2011)
Meer naar het noorden, richting Bergerac, vind je middeleeuwse plaatsjes als Eymet en Villereal. De oude dorpscentra zijn het bezoeken meer dan waard, ondanks dat het er wat toeristisch is in de zomer. Loop dan meteen even binnen bij één van de plaatselijke wijnzaken. Elk van die plaatsjes heeft er een aan het dorpsplein. In Eymet vind je Cave d’Eymet, van Mitch O’sullivan. Nou betwijfel ik of Mitch de dame is die ik er sprak. Hoe dan ook wordt de zaak gerund door een van origine Schotse mevrouw die er met heel haar hart wijnen aan passanten en lokale liefhebbers slijt. Of ze er van kon leven, vroeg ik. Dat was niet het geval, verzekerde ze me. Om van een inkomen verzekerd te zijn verhuurt ze een gîte: ‘a real pain in the ass’. Maar ja, anders ging het niet. Je moet wat om je ware liefde te bekostigen. Leuke vrouw, mooie wijnen.
In Villereal, met ook al zo’n mooi centrum, is de wijnzaak naast de kroeg. Cave de la Bastide wordt bestierd door een Fransman die goed Engels spreekt. Iets dat je tegenwoordig steeds vaker tegenkomt. Je vindt er meer dan wijn alleen en ook zeker niet alleen lokale wijn. Ik vroeg hem of de lokale bevolking er ook kwam om wijn te kopen. ‘Jazeker,’ verzekerde hij me, ‘en de laatste tijd steeds meer Bourgogne.’ ‘Pardon? Bourgogne?’ Zo onder de rook van Bordeaux was dat wel het laatste dat ik verwachtte. ‘Bordeaux vinden de mensen te duur tegenwoordig, vandaar.’ Zo steek je nog eens wat op. En o ja, als je dan toch in Villereal bent stop dan even bij de bakker aan de rand van het dorp. Voor de croissants. Hemels.

Cave d’Eymet, 23 Place Gambetta, 24500 Eymet
Cave de la Bastide, 3 Place de la Halle, 47210 Villereal

One thought on “Drink local – support the community

  1. Beste, ik wil u niet tegenspreken maar toch zou ik u er op willen wijzen dat de medaille d argent 2011 paris gewonnen is door de Bergerac sec uit domaine Grange Neuve, als ik fout zit, gelieve me te mailen op het adres louienator@hotmail.com want ik zou dit zeer graag weten

Geef een reactie

