Bestemming/Eten & Drinken/evenement/Gedronken/wijn

Wijn en werk

Kelder van Robbers & van den Hoogen, Arnhem

Heel soms komen twee werelden samen. Gisterenavond had ik de mazzel via mijn werk uitgenodigd te zijn voor een wijnproeverij. Dat is iets wat steeds vaker voorkomt, valt me op. Meer en meer bedrijven en bedrijfjes begeven zich op het wankele pad van de zakelijke bijeenkomst in combinatie met het proeven van wijn. In ieder geval is dat een legitieme, nuttige en aangename reden om te drinken. Het drinkaspect an sich is geen nieuws; op bedrijfsfeestjes werd sowieso altijd al veel gezopen. Dat is een andere discussie (wel een die nog eens een stuk tekst waard is, overigens).
Soit.
Mijn werelden van werk en wijn kwamen op sublieme wijze bij elkaar in het Nederlands Wijnmuseum in Arnhem. Op uitnodiging van Altuïtion, the engagement engineers kwam een twintigtal zakenrelaties samen om te genieten van een zevental wijnen (zie wijndagboek) en bijpassende hapjes verzorgd door cateraar à-vif. Het wijnmuseum is onderdeel van een veel groter geheel; wijnkopers Robbers & van den Hoogen. Het bedrijf is al sinds 1842 (!) in de wijnhandel en dat zie je, als je ondergronds gaat. Niet alleen in het museum, maar zeker in de wijnkelder waar je je overal behalve in Nederland waant. Bovengronds is er achter het statige witte herenpand aan de Velperweg een lichte, strakmoderne constructie verrezen waar het goed proeven en gezellig samenkomen is.
Het leuke van de bijeenkomst was dat alle wijnen op aangeven van de deelnemers was gekozen. Ons was gevraagd een memorabel wijnmoment van de vakantie in te sturen en daaruit zou een selectie te proeven wijnen worden samengesteld die zo dicht mogelijk de oorspronkelijke wijnen zou benaderen. Tot mijn grote verbazing, schrik en toch ook wel trots waren twee van de zeven wijnen op mijn aangeven gekozen. Dus mocht ik tot twee keer toe mijn wijnervaringen delen met het publiek. Niet mijn sterkste ding, maar vooruit. Wie de uitdaging aangaat blijft zijn grenzen verleggen – valt me iedere keer weer op. Genoeg over mij.
Misschien is Arnhem een brug te ver voor je, maar mocht je in de gelegenheid zijn, zou ik zeker even stoppen voor een bezoek. Fraaie locatie, behulpzame en bekwame mensen en sympathieke wijnen. Behalve het museum en het proeflokaal is er ook een winkel waar je direct terecht kan. En anders is er altijd nog de webwinkel. N.B.: op 8 en 9 oktober is er een grote najaarsproeverij. Van 13.00 tot 16.30 uur 60 flessen open, 15,- p.p.

Nederlands Wijnmuseum (Robbers & van den Hoogen)
Velperweg 23, Arnhem
Tel.: 026-445 59 12

Geef een reactie

