Eten & Drinken/evenement/Restaurant/wijn

Vijfde wijnspijsavond Winetastings

Proeverij Winetastings in Prentenkabinet

Het eerste lustrum zit er op. Gisteravond organiseerde Winetastings alias Kees van Vliet zijn vijfde, jaarlijkse wijnspijsdiner. Dit keer was het thema Italiaans, scene of the crime: Het Prentenkabinet, Leiden. Een uitdaging voor dit restaurant dat gewoonlijk meer Frans georiënteerd is. De witte brigade slaagde er niettemin uitstekend in de circa 20 deelnemers een mooie, op de Italiaanse leest gelaarsde avond te bezorgen. Maar eerst, proeven. Ruim 20 wijnen stonden open en die gaven een interessant overzicht van wat het land van herkomst te bieden heeft. Een leerzame vineuze reis langs alle uithoeken van Berlusconi’s imperium, zou Onno Kleyn schrijven. En ik nu dus ook.
Goed. Genoeg van dat.
De proeverij zat uitstekend in elkaar, de wijnen waren boeiend – alleen ik maakte een fout. Ik probeerde mijn wat late aankomst goed te maken door in sneltreinvaart alle wijnen te proeven. Toegegeven, ik kwam een heel eind (21 van de 24), maar dat is de verkeerde manier. Wijn proeven is niet afvinken, zoals reizigers die alle landen van de wereld in hun paspoort belangrijker vinden dan één land goed te leren kennen.
Wat ik wil zeggen is dit: er was een man die nóg later kwam dan ik en wel snapte hoe het werkte. Op zijn gemak liep hij de wijnen langs en was selectief in zijn proeven. Sloeg gerust een aantal flessen over, en nam zijn tijd om te beoordelen en te genieten. Een wijnleermoment.
Dat doet niets af aan de geweldige avond die we beleefden met heerlijke wijnen, mooie wijnspijscombinaties – geen enkel slecht, maar de een soms meer geslaagd dan de ander – en leuke gesprekken. Alle wijnen en de spijzen vind je in mijn wijndagboek (23 oktober 2011). Op naar editie zes!

Geef een reactie

