Eten & Drinken/Gedronken/wijn

Geen allevrouwsvriend

Nee, dames. Dit is niet echt een borrelwijn.

Ik denk, laat ik eens gek doen. Vandaag een ouwerwetse wijn als onderwerp.
Een Saint-Aubin 1er Cru ‘En Remilly’ uit 2008 van Domaine Clair uit de Bourgogne. Deze fles kreeg ik ‘in mijn mik geschoven’ nadat enkele dames hem afkeurend ter zijde hadden geschoven. Of ik er wat van vond, was de vraag. Uiteraard vind ik overal wel wat van – maar nogal eens houd ik mijn mening voor me. Desgevraagd, zoals in dit geval, maak ik met plezier een uitzondering. Want het drinken van deze houtgelagerde chardonnay is lang geen straf. Mooi vol, geconcentreerd, romig. In eerste instantie viel er weinig te ruiken, maar dat was mijn eigen stomme schuld. Veel te koud ingeschonken. En dat moet je met zo’n wijn als deze nou net niet doen. Een graad of 14, 15 en dan ga je pas echt dingen ruiken en proeven. Dan merk je wat een ingetogen power ze heeft. (Is een wijn nou een zij of een hij? Bij wit neig ik altijd naar het vrouwelijke en bij rood naar het mannelijke. Slaat nergens op, maar soit.)

Niet misselijk
Met 13% alcohol is deze witte stevig te noemen en toch: het past haar goed. Normaal gesproken zou je zeggen: lekker bij een stevige moot vis met een niet te zuinige saus. Maar vanavond was de atypische wijngezel een pannenkoek met spek en kaas. Jazeker. En? Stond als een huis. De wijn. Met kop en schouders. Mmm.
Deze Saint-Aubin 1er Cru ‘En Remilly’ kent – en ik quote – een mooie fruitigheid ondersteund door mineraliteit achterin de mond die hem een lange afdronk geeft. Vrij vertaald, voor wat mijn Frans waard is. Heel ver van de waarheid is deze omschrijving niet. Het hout zit er bovendien en godzijdank subtiel in, het is een wijn in balans, goed gemaakt. Ik hou er wel van op zijn tijd. Nu op dronk maar kan nog wel een paar jaar mee, gok ik. Met slechts 1.500 flessen per oogstjaar zul je deze wijn niet vaak tegenkomen, ik heb ook niet kunnen ontdekken waar ie gekocht zou kunnen zijn in Nederland. Of wat ie kost. Maar gelijkwaardige types doen zo tussen de 20 en 30 euro. Voorwaar niet misselijk.
Hoe dan ook, ik heb er van genoten. En nee dames, het is geen borrelwijn. Maar als je haar niet te koel serveert en er een mooi, licht gerecht bij serveert, zal ze je zomaar kunnen verrassen. Probeer maar eens. Als je weet waar ze te koop is. (Zo ja, laat mij het dan ook weten!)

Geef een reactie

