Bestemming/evenement/wijn

Ontmoeting met de wijnmaker

Het is het hoogseizoen van wijnproeverijen, zo rond deze periode. En dan krijg je soms de kans een wijnmaker te ontmoeten en te spreken. Altijd handig als je geen tijd hebt om ze zelf in den vreemde op te zoeken.

De kunst van het blenden

Zoals tijdens de assortimentsproeverij van Brand Wijnimport en Noordman Wijnen afgelopen zondag, in het Leidse restaurant Woods. Daar stond Bertrand Ody van Château de Beauregard (Bourgogne) de vele bezoekers vriendelijk te woord. Gelukkig was er ruimte genoeg om redelijk uitgebreid met de wijnmaker te praten en zijn wijnen te proeven. Zo leer je in korte tijd veel over het hoe, wat en waarom van het assortiment.

Miezerige zondagmiddag
Het interessante van de zes wijnen die stonden opgesteld was dat ze: allemaal wit waren en dus chardonnay, van wijngaarden kwamen over een gebied van slechts anderhalve kilometer en niettemin allemaal compleet anders smaakten. Het resultaat van de hand van de wijnmaker en de invloed van het terroir. Waarbij het terroir bepaalt welke keuzes de wijnmaker gaat maken. Druiven van onderaan de helling, waar vooral kleigrond ligt: fruitig en fris. Druiven bovenaan dezelfde helling, waar de bodem rijk is aan kalk: gelagerd op gebruikt hout, dus voller, complex en toch subtiel. Fascinerend.
De wijnmaker kende zijn werkterrein. Hij wist hoe de geografie van het land tot stand was gekomen, ging terug tot het ontstaan van de Alpen, het verzakken van het land aan de kant van de Bourgogne, daar waar miljoenen jaren geleden een zee was. Liet me de stenen zien en voelen waartussen zijn wijnranken het moesten zien te doen. Misschien was het gewoon zijn vak. Is het niet meer dan logisch dat hij deze kennis heeft. Stond ik gewoon nogal onder de indruk te wezen. Nou, graag. Zo steek je nog eens wat op, op zo’n miezerige zondagmiddag.

‘Het moet onze wijn zijn’
De afsluiter van de reeks was een kanjer: Grand Beauregard Pouilly-Fuissé 2006. Een indrukwekkend mooie wijn. Concentratie, complexiteit, lengte. Niet voor niks wordt deze gemaakt door druiven van de acht beste stukken wijngaard te blenden tot één meesterwerk. Om elk jaar het gewenste resultaat te verkrijgen, zal die blend zich steeds anders verhouden. Het seizoen verloopt qua weer immers ieder jaar anders. En dan houdt het blenden nog niet op. Ook uit de houten vaten waarin de wijn opgeslagen is, worden combinaties gemaakt. Château de Beauregard werkt met vaten van vijf verschillende tonneliers. Waarom? ‘Omdat we niet willen dat onze wijn de handtekening van de tonnelier krijgt. Het moet ónze wijn zijn’, verklaarde Ody. Het kost ook wel wat, de Grand Beauregard: 46 euro (Noordman), maar nu snappen u en ik waarom.

Kortom, doe je een dezer dagen een van de vele najaarsproeverijen aan en is er een wijnmaker in ‘da house’, schroom dan niet hem of haar aan te spreken. Wees gerust, als het gaat om de Fransen; de meesten beheersen het Engels tegenwoordig verstaanbaar goed. Het geeft je net even wat meer inzicht in hoe en waarom de wijn van dat specifieke huis op dat stukje aarde gemaakt wordt zoals ie wordt gemaakt. En misschien wel het allergrootste voordeel is dat ik dan niet dit hele verhaal hoef in te kloppen. Dat weet je dan lekker zelf al! Tip: elke woensdagavond in november zijn bij de Aperos Vintage de Bordeaux meestal een of twee wijnmakers ter plekke. Doen.

P.S.: Voor een compleet overzicht van de wijnen die ik proefde van Château de Beauregard – en de rest -, check mijn wijndagboek (30 oktober 2011)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s