Gelezen/wijn

Less is more: WIJN (het boek)

WIJN is het woord

Heerlijk, zo’n uitgave die in één keer zegt waar het over gaat. WIJN is het eerste boek van Millefeuille Press, makers van het fenomenale TONG magazine. Het is handzaam en zeldzaam sober. In de goede zin van het woord. Want ik hou van die eenvoud: witte kaft met overlappende zwarte rug en een altijd handig brandweergaragedeurrood lintje. Voor waar je gebleven was. Op de cover slechts één woord in vier pronte zwarte kapitalen: WIJN. Meer is niet nodig.
Het binnenwerk kent een kinderlijk simpele indeling: links tekst en rechts een foto. En dan ook meteen knappe, alleszeggende beelden van een hoge en vooral consequente kwaliteit. De teksten zijn lekker beknopt en begrijpelijk. WIJN is dan ook voor de beginnende als gevorderde wijnliefhebber, meent de uitgever. Vandaar de subtitel: De basis van wijn. Wel lastig voor de absolute beginner dat in het allereerste echte stuk tekst ‘Wat is wijn?’ meteen termen als anthocyanen en fenolen vallen. Het zou mij afschrikken. Maar dat is dan ook het enige dat ik op te merken heb aan dit werk.
WIJN is een genot. Een boek waar met liefde en gemeende interesse aan gewerkt is door internationale auteurs met waarachtige kennis en ervaring. De Nederlandse versie kent zo zijn Vlaamse taalvarianten, maar dat is heerlijk. Ik zie ze graag. Dit is een boek dat het ultieme cadeau is voor de komende feestdagen. Zo’n boek waarvan ik met oprechte afgunst durf te zeggen dat ik wou dat ik het zelf gemaakt had.

WIJN
Millefeuille Press
ISBN: 978 90 8177 050 7
www.millefeuillepress.com 

Geef een reactie

