evenement/wijn

Ode aan betaalbare Bordeaux

Afgelopen woensdagavond was de voorlopig laatste Apéro Vintage de Bordeaux in Amsterdam. In de Chicago Social Club om precies te zijn. Een aanstekelijk initiatief om Bordeaux-wijnen terug op de kaart te zetten. Gezellige kroeg aan het Leidseplein, leuke mensen, stukkie muziek, prima wijn. Wat wil je nog meer? Op zo’n avond – niets. Bekijk je het echter vanuit de reden waarom we daar als consumerende bezoeker geacht waren te zijn, dan durf ik het nut ervan in twijfel te trekken. Alle goede bedoelingen ten spijt, geen hond die na afloop naar huis gaat met de gedachte: ‘Zo, de eerstvolgende keer dat ik wijn koop zal het Bordeaux zijn.’ Of ideeën van gelijke strekking.
Wel denk ik dat menig horeca-uitbater nu overweegt zelf ook apéro’s te gaan organiseren. En terecht. Dat zou ik alleen maar toejuichen. Want dát gevoel blijft wel hangen: apéro = gezellig!
Bordeaux aan de man brengen vergt focus. In een bar is het lastig om enig verhaal af te steken over het hoe en waarom van een wijn. Zeker met live muziek op de achtergrond. En dat de sommelier van Parkheuvel zijn aandacht eerst richt op de leukste dames in de tent, dat snap ik. Had ik zelf ook gedaan. Of dat de Franse wijnmaker ter plekke het simpelweg te gek vond om in hartje Amsterdam er even lekker uit te zijn interessanter vond dan dat zijn wijnen top-of-mind kwamen – snap ik ook. Wat ik niet wil is dat dit een afzeikverhaal wordt over wat er allemaal mankeert aan de beste bedoelingen van de Bordeaux-campagne. Zoals een goede vriendin me laatste adviseerde: Als je iets te klagen hebt, moet je ook een oplossing bieden. Dan zeg ik: sluikreclame. Douw een soapserie vol met Bordeaux. Elke scène waarbij mensen aan tafel zitten: herkenbare fles op tafel. Heeft Frans merk met rare scheve hals ook grootgemaakt. Nu nog het budget. Volgende uitdaging.
Eigenlijk is het jammer. Want Bordeaux heeft zoveel moois te bieden. Zoveel betaalbare kwaliteit en verscheidenheid. Zoveel hardwerkende boeren die het verdienen om een graantje mee te pikken van de inmiddels buitenproportionele aandacht vanuit Azië voor slechts een handvol châteaux in die streek. Bordeaux is echt de moeite waard, zowel de streek als de wijnen. En tussen de vijf en 25 euro koop je al serieus lekkere wijn. Geloof me. Probeer het maar eens. Laat dát dan mijn bijdrage zijn. Misschien niet de oplossing, maar wel een gemeende bijdrage.

P.S.: En wat is er na een avondje Bordeaux proeven – vooruit, drinken – met maten lekkerder dan af te sluiten met een vette hap? Precies.

One thought on “Ode aan betaalbare Bordeaux

Geef een reactie

