Bestemming/Eten & Drinken/Gedronken/Restaurant/wijn

Tip: Proeverij De Dames

De dames: Annelies en Shirley

In het mooie oude centrum van Leiden vind je Proeverij De Dames. Verrassend leuk ingericht. Goeie sfeer. Maar hé, zet ergens her en daar flessen wijn neer en je hebt me al half te pakken.
Goed.
Vooral door de wijn is dit een zaak waar ik graag kom. Weet ik nu. Een bovengemiddeld uitgebreide wijnkaart met 20 soorten per glas. En dan ook nog eens een niet zo plichtmatig assortiment. Verrassend breed en origineel: Crémant de Loire, Picpoul de Pinet, Gavi, pinot noir uit Hongarije. Ik bedoel maar. Betaalbaar ook. De picpoul, bij uitstek een heerlijke, frisse lunchwijn met genoeg inhoud om erbij te eten, heb je al voor vier euro per glas. Samen met de huisgemaakte garnalenkroketjes was dat een groot genoegen.
Geen idee wat te eten? Kies een proeverij van hapjes. Voor slechts achttien euro met zijn tweeën heb je ruim voldoende lekkers op tafel. Enige minpunt: bijna elk gerechtje kende een dressing of sausje met een zoetje. Misschien is dat de dameshand in de keuken, maar het was hoe dan ook iets te veel van het goede. Vond ook mijn vrouwelijke tafelgenoot, dus het lag er niet aan dat ik een van de weinige mannen in de zaak was. Zou het door de naam komen?

Proeverij De Dames is ongedwongen en gezellig. Net als de dames zelf. Met een uitgekiende wijnkaart en lekkere happen  – reden om terug te komen.

Proeverij De Dames
Nieuwe Rijn 37, Leiden
www.proeverijdedames.nl

Geef een reactie

